ПОЛІТОЛОГІЯ (бакалавр)
філософії, соціології та політології
Кафедра філософії, соціології та політології
С2 «Політологія»
ОС «БАКАЛАВР»
Освітня програма
«ПОЛІТОЛОГІЯ»
1 – Загальна інформація |
|
Повна назва ЗВО та структурного підрозділу |
Державний торговельно-економічний університет, факультет міжнародної торгівлі та права Кафедра філософії, соціології та політології |
Рівень вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу |
Перший (бакалаврський) рівень вищої освітиКваліфікація – Бакалавр політології |
Галузь знань |
С Соціальні науки, журналістика, інформація та міжнародні відносини |
Спеціальність |
С2 Політологія |
Назва освітньої програми |
Політологія |
Обмеження щодо форм навчання |
Обмеження відсутні |
Відповідність стандарту вищої освіти МОН України |
Відповідає стандарту вищої освіти МОН України (наказ № 911 від 10.07.2020 р.) |
Тип диплому та обсяг освітньої програми |
Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС. Термін навчання: 3 роки 10 місяців. |
Наявність акредитації |
Первинна акредитація запланована на 2029 рік |
Цикл, рівень вищої освіти |
НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, |
Передумови вступу на освітню програму |
Наявність повної загальної середньої освіти. Умови вступу визначаються «Правилами прийому до Державного торговельно-економічного університету» |
Мова(и) викладання |
Українська |
Термін дії освітньої програми |
До затвердження нової редакції освітньо-професійної програми |
Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми |
|
2 – Мета освітньої програми |
|
Підготувати кваліфікованих фахівців-політологів, які вміють застосовувати теорії та методи політичних наук для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у політичній сфері. Забезпечити оволодіння основними знаннями, вміннями та навичками, які формують і розвивають програмні компетентності, що є необхідними для подальшого навчання та професійної діяльності у сфері політології. Сформувати професійний світогляд політолога, здатного розв’язувати складні теоретичні та практичні задачі та проблеми у сфері внутрішньої та зовнішньої політики; аналізувати взаємодії між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами; отримати компетентності для здійснення політичного аналізу внутрішньої та зовнішньої політики держав, а також для ефективної роботи в політичній сфері. Дана освітньо-професійна програма поєднує теоретичну і практичну підготовку студентів із застосуванням сучасних освітніх технологій, виконання науково-пошукових завдань. Досягнення поставленої мети забезпечуються відповідними формами, методами і прийомами навчання, потужними ресурсами університету (матеріально-технічними, кадровими, інформаційними, організаційними, фінансовими тощо). |
|
3 - Характеристика освітньої програми |
|
Предметна область |
|
Об’єкти вивчення: політичні відносини між акторами та інститутами на місцевому, національному та глобальному рівні (politics, policy, polity), класична і сучасна політична думка, влада та урядування, політичні системи, інститути та процеси, політична поведінка, публічна політика, політична культура та ідеологія, світова політика та політика окремих країн і регіонів. Цілі навчання: підготовка кваліфікованих фахівців політологів, які вміють застосовувати теорії та методи політичних наук для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у політичній сфері. Теоретичний зміст предметної області: нормативна та емпірична політична теорія, політична методологія, порівняльна та прикладна політологія, міжнародні та глобальні студії, політичні комунікації, спеціальні політологічні дисципліни, міжнародні відносини та світова політика. Методи, методики та технології: кількісні та якісні методи досліджень, технології та інструментарій аналізу політичної сфери. Інструменти й обладнання: сучасне інформаційно комунікаційне обладнання, інформаційні ресурси та програмні продукти, які застосовуються у практичній політичній діяльності та дослідній роботі у сфері політичних наук. |
|
Орієнтація освітньої програми |
|
Освітньо-професійна програма бакалавра має прикладну орієнтацію. Програма орієнтована на підготовку випускника до фахової діяльності у сфері політології, що передбачає здатність здійснювати комплексний підхід у виявлені і характеристиці різних аспектів політології, тенденцій розвитку країн в їх етнонаціональному, культурно-історичному, суспільно-політичному та соціально-економічному вимірах. |
|
Основний фокус освітньої програми |
|
Професійна підготовка політолога орієнтована на вивчення системи політичних відносин, внутрішньо- та зовнішньополітичних процесів (співробітництва, інтеграції, міжнародних конфліктів), на теоретично-прикладну та професійну підготовку бакалаврів, яка здійснюється із залученням структурних підрозділів органів державної влади, які відповідають за формування та реалізацію внутрішньої та зовнішньої політики країни, міжнародних організацій тощо; знання іноземних мов. Ключові слова: політологія, внутрішня політика, зовнішня політика, міжнародні організації, інтеграційні процеси. |
|
Особливості програми |
|
Ґрунтовна підготовка фахівців у царині політології, історико-культурного, суспільно-політичного, етнонаціонального та соціально-економічного розвитку країн світу. Практична підготовка забезпечує фахівців у реальному середовищі майбутньої професійної діяльності. У навчальному процесі використовуються новітні науково-практичні досягнення, реалізується системний підхід у формуванні змісту профільно-орієнтованих навчальних дисциплін. |
|
4 – Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання |
|
Придатність до працевлаштування |
|
Бакалавр політології здатний виконувати професійну роботу, зазначену в Національному класифікаторі України ДК 003:2010 «Класифікатор професій»: 1475.3 Менеджери (управителі) з дослідження ринку та вивчення суспільної думки; 2139.2 Професіонали в інших галузях обчислень; 2443.2 Філософи, історики та політологи; 2447.2 Професіонали з управління проектами та програмами; 3436.1 Помічники керівників підприємств, установ та організацій; 3436.9 Інші помічники Види економічної діяльності (відповідно до Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2010): 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і повʼязана з ними діяльність; 63.99 Надання інших інформаційних послуг; 70.21 Діяльність у сфері звʼязків із громадськістю; 72.20 Дослідження й експериментальні розробки у сфері суспільних і гуманітарних наук; 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність; 84.11 Державне управління загального характеру; 85.60 Допоміжна діяльність у сфері освіти; 85.59 Інші види освіти; 94.12 Діяльність професійних громадських організацій; 94.92. Діяльність політичних організацій; 94.99 Діяльність інших громадських організацій. |
|
Подальше навчання |
|
Можливість продовжувати освіту за другим (магістерським) рівнем вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій в системі освіти дорослих. |
|
5 – Викладання та оцінювання |
|
Викладання та навчання |
|
Студентсько-центроване навчання, самонавчання, проблемно-орієнтоване навчання, індивідуалізований, творчий підхід, навчання через практичні підготовки. Система методів навчання базується на принципах цілеспрямованості, бінарності – активної безпосередньої участі в навчальному процесі викладача і студента. Основним підходами при викладанні та навчанні є гуманістичність, системність, технологічність, дискретність. Основні види занять: лекції, практичні заняття, самостійна робота, консультації викладачів, розробка проектів, проходження практичної підготовки. |
|
Оцінювання |
|
Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється відповідно до «Положення про оцінювання результатів навчання студентів та аспірантів у ДТЕУ» та передбачає проведення таких контрольних заходів: поточний та підсумковий контролі, атестація. Поточний контроль (тестування, захист проєктів, розв’язання ситуаційних завдань (кейсів), ділові ігри тощо) проводиться на практичному/лабораторному занятті та за результатами виконання завдань самостійної роботи. Передбачає оцінювання теоретичної підготовки студентів під час роботи на семінарських заняттях та набутих практичних навичок під час виконання завдань лабораторних/практичних робіт. Підсумковий контроль – контрольні заходи, що передбачають встановлення відповідності (вимірювання, оцінювання) здобутих особою результатів навчання вимогам освітньої програми у частині відповідного освітнього компонента, що здійснюється в університеті у формі заліку та екзамену. Результати навчання студентів у ДТЕУ оцінюються за 100- баловою шкалою, де: 60-100 балів – результати навчання, що дають студенту право здобути кредити ЄКТС; 0-59 балів – незадовільні результати навчання, що не дають студенту право здобути кредити ЄКТС. |
|
6 – Програмні компетентності |
|
Інтегральна компетентність |
|
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у політичній сфері, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, із застосовуванням теорій та методів політичної науки. |
|
Загальні компетентності (ЗК) |
|
ЗК01. Знання предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Здатність спілкуватися іноземною мовою. ЗК03. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК04. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК05. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК06. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК07. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК08. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності. |
|
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності |
|
СК01. Здатність використовувати категорійно-понятійний та аналітично-дослідницький апарат сучасної політичної науки. СК02. Здатність застосовувати політологічне мислення для розв’язання теоретичних та практичних проблем у політичній сфері на основі опанування класичної та сучасної політичної думки. СК03. Здатність описувати, пояснювати й оцінювати політичні процеси та явища у різних історичних, соціальних, культурних та ідеологічних контекстах. СК04. Здатність застосовувати інструментарій нормативної та емпіричної політичної теорії, політичної методології, порівняльної та прикладної політології, міжнародних та глобальних студій у фаховій діяльності. СК05. Здатність аналізувати взаємодію політичних акторів та інститутів, владу та урядування, політичні системи та режими, політичну поведінку у різних контекстах їх функціонування. СК06. Здатність аналізувати публічну політику на місцевому, національному, європейському та глобальному рівні. СК07. Здатність застосовувати теорії та методи прикладної політології, політичних комунікацій, спеціальних політологічних дисциплін у професійній діяльності. СК08. Здатність конструювати дизайн, розробляти програму та виконувати політологічні дослідження з використанням сучасних методів, технологій та інструментарію політичного аналізу. СК09. Здатність презентувати результати теоретичних і прикладних досліджень для фахівців та нефахівців. СК10. Здатність розуміти міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. СК11. Здатність аналізувати міжнародні інтеграційні процеси на європейському континенті та місце України в цих процесах. |
|
7 – Програмні результати навчання |
|
РН01. Розуміти предметну область, етичні та правові засади професійної діяльності. РН02. Вільно спілкуватися державною та однією з іноземних мов усно і письмово у професійній діяльності. РН03. Вміти критично мислити у сфері професійної діяльності. РН04. Мати навички професійної комунікації. РН05. Вміти використовувати інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності. РН06. Знати свої права та обов’язки як члена демократичного суспільства та використовувати їх у професійній діяльності. РН07. Розуміти історію, закономірності та етапи розвитку предметної сфери політології, знати її цінності та досягнення. РН08. Вміти використовувати базовий категорійно-понятійний та аналітично-дослідницький апарат сучасної політичної науки. РН09. Вміти застосовувати політологічне мислення для розв’язання теоретичних та практичних проблем у політичній сфері на основі опанування класичної та сучасної політичної думки. РН10. Вміти описувати, пояснювати й оцінювати політичні процеси та явища у різних історичних, соціальних, культурних та ідеологічних контекстах. РН11. Застосовувати інструментарій нормативної та емпіричної політичної теорії, політичної методології, порівняльної та прикладної політології, міжнародних та глобальних студій у фаховій діяльності. РН12. Вміти аналізувати взаємодію політичних акторів та інститутів, владу та урядування, політичні системи та режими, політичну поведінку у різних контекстах їх функціонування. РН13. Вміти аналізувати публічну політику на місцевому, національному, європейському та глобальному рівні. PH14. Застосовувати теорії та методи прикладної політології, політичних комунікацій, спеціальних політологічних дисциплін у професійній діяльності. РН15. Конструювати дизайн, розробляти програму та виконувати політологічні дослідження з використанням сучасних методів, технологій та інструментарію політичного аналізу. PH16. Презентувати результати теоретичних і прикладних досліджень фахівцям і широкій аудиторії, засобам масової інформації, експертам з інших галузей знань. РН17. Аналізувати та оцінювати міжнародну ситуацію, спираючись на різні джерела інформації про міжнародні та зовнішньополітичні події та процеси. РН18. Визначати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні, юридичні, економічні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобальних процесів. РН19. Брати участь у фахових дискусіях із проблем міжнародних відносин та зовнішньої політики, поважати опонентів і їхню точки зору. |
|
8 – Ресурсне забезпечення реалізації програми |
|
Кадрове забезпечення |
|
Професорсько-викладацький склад, який залучений до викладання навчальних дисциплін за спеціальністю, відповідають ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти. 100% професорсько-викладацького складу, задіяного для викладання професійно-орієнтованих дисциплін, мають наукові ступені та/або вчені звання за відповідною або спорідненими спеціальностями. |
|
Матеріально-технічне забезпечення |
|
Повністю відповідає Ліцензійним вимогам провадження освітньої діяльності. Для зручності здобувачів вищої освіти функціонують корпоративна система дистанційного навчання та автоматизована система управління освітнім процесом «МІА: Освіта». В університеті обладнані сучасні комп’ютерні класи зі спеціалізованим програмним забезпечення, функціонує Навчально-науковий центр бізнес-симуляції та працює Smart-бібліотека. Створенні всі умови для навчання осіб з інвалідністю. Наявна соціально-побутова інфраструктура ДТЕУ. |
|
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення |
|
|
|
9 – Академічна мобільність |
|
Національна кредитна мобільність |
|
Національна кредитна мобільність здійснюється відповідно до укладених договорів про академічну мобільність. |
|
Міжнародна кредитна мобільність |
|
Міжнародна кредитна мобільність реалізується за рахунок укладання договорів про міжнародну академічну мобільність (Еразмус+), про подвійне дипломування, про тривалі міжнародні проекти, які передбачають навчання студентів, видачу подвійного диплому тощо. |
|
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти |
|
Умови та особливості освітньої програми в контексті навчання іноземних громадян: знання української мови на рівні не нижче В1. |
2. Перелік компонент освітньої програми та їх логічна послідовність
- Перелік компонент ОП
Код |
Освітні компоненти програми |
Кількість кредитів |
Форма контролю |
Обов’язкові компоненти ОП |
|||
ОК1 |
Іноземна мова за професійним спрямуванням |
24 |
Екзамен |
ОК2 |
Історія політичних вчень |
6 |
Екзамен |
ОК3 |
Теорія держави і права |
6 |
Екзамен |
ОК4 |
Філософія |
6 |
Екзамен |
ОК5 |
Теорія політики |
6 |
Екзамен |
ОК6 |
Теорія міжнародних відносин |
6 |
Екзамен |
ОК7 |
Інформаційні технології в професійній діяльності |
6 |
Екзамен |
ОК8 |
Політичні системи та режими країн світу |
6 |
Екзамен |
ОК9 |
Політична регіоналістика |
6 |
Екзамен |
ОК 10 |
Зарубіжна політологія 20-21 століття |
6 |
Екзамен |
ОК 11 |
Партологія |
9 |
Екзамен |
ОК 12 |
Міжнародні відносини та світова політика |
6 |
Екзамен |
ОК 13 |
Політична конфліктологія та теорія переговорів |
6 |
Екзамен |
ОК 14 |
Міжнародні економічні відносини |
6 |
Екзамен |
ОК 15 |
Міжнародне публічне право |
6 |
Екзамен |
ОК 16 |
Політичне лобіювання |
6 |
Екзамен |
ОК 17 |
Теорія прийняття рішень в міжнародних відносинах |
6 |
Екзамен |
ОК 18 |
Міжнародні організації |
6 |
Екзамен |
ОК 19 |
Зовнішня політика України |
6 |
Екзамен |
ОК 20 |
Політична аналітика та прогнозування |
6 |
Екзамен |
ОК 21 |
Політичні комунікації |
6 |
Екзамен |
ОК 22 |
Національні інтереси у світовій геополітиці та геоекономіці |
6 |
Екзамен |
ОК 23 |
Електоральна політологія |
6 |
Екзамен |
ОК 24 |
Політичний менеджмент і маркетинг |
6 |
Екзамен |
ОК 25 |
Практична підготовка 1 |
3 |
Залік |
ОК 26 |
Практична підготовка 2 |
6 |
Залік |
ОК 27 |
Підготовка кваліфікаційної роботи та захист |
6 |
Екзамен |
Загальний обсяг обов’язкових компонент |
180 |
||
Вибіркові компоненти ОП |
|||
ВК1 |
Освітній компонент 1 |
6 |
Екзамен |
ВК2 |
Освітній компонент 2 |
6 |
Екзамен |
ВК3 |
Освітній компонент 3 |
6 |
Екзамен |
ВК 4 |
Освітній компонент 4 |
6 |
Екзамен |
ВК 5 |
Освітній компонент 5 |
6 |
Екзамен |
ВК 6 |
Освітній компонент 6 |
6 |
Екзамен |
ВК 7 |
Освітній компонент 7 |
6 |
Екзамен |
ВК 8 |
Освітній компонент 8 |
6 |
Екзамен |
ВК 9 |
Освітній компонент 9 |
6 |
Екзамен |
ВК 10 |
Освітній компонент 10 |
6 |
Екзамен |
Загальний обсяг вибіркових компонент |
60 |
||
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ |
240 |
Здобувачі вищої освіти обирають вибіркові навчальні дисципліни через особистий кабінет порталу «МІА: Освіта». Опис навчальних дисциплін та їх пререквізити представлені в Каталозі навчальних дисциплін ДТЕУ.

