logo
ДЕРЖАВНИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ / КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ДЕРЖАВНИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ / КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
logo
ДЕРЖАВНИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ / КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
img

Засідання круглого столу на тему "Скажемо "Ні" нездоровій їжі в Україні"

Загальна інформація

  17 листопада 2008 року в рамках глобальної кампанії Міжнародної організації споживачів (Consumers International - СI) відбулося засідання круглого столу на тему "Скажемо "Ні" нездоровій їжі в Україні", організаторами якого виступили Спільний проект Європейського Союзу та Програми розвитку ООН "Спільнота Споживачів та Громадські Об'єднання" та Київський національний торговельно-економічний університет. 
   В заході взяли участь представники громадських консумерських організацій, наукових установ, засобів масової інформації, студентської молоді. З вітальним словом до учасників Круглого столу звернулась проректор з науково-педагогічної та методичної роботи професор Притульська Наталія Володимирівна. З доповіддями на заході виступили заступник директора Міжнародної організації споживачів Б'ярне Петерсен (Велика Британія, Лондон), керівники проекту ЄС-ПРООН "Спільнота Споживачів та Громадські об'єднання" , представники громадських організацій, студенти. 
   Під час круглого столу було обговорено питання щодо ініціатив Міжнародної організації споживачів з протидії просуванню на ринку "сміттєвої" їжі для дітей і молоді, підтримки акції консумерським рухом України та започаткування широкої інформаційної кампанії, залучення фахівців відповідних організацій, інститутів, наукових та дослідницьких установ, об'єднань споживачів, товарознавців та інших організацій громадянського суспільства. Учасники круглого столу презентували результати тестування сухих сніданків для дітей, проведеного організаціями членами СІ. Також було представлено результати досліджень цих харчових продуктів в Україні, які проводилися студентами 5-го курсу магістеріуму товарознавчого факультету в лабораторіях кафедри товарознавства та експертизи харчових продуктів Київського національного торговельно-економічного університету. 
   На сьогоднішній день з особливою гостротою виникають споживчі проблеми пов'язані з структурою раціону харчування населення. Зокрема, викликає занепокоєння популярність (в основному завдяки рекламі) серед споживачів, особливо молодого покоління, харчових продуктів з мінімальною кількістю корисних речовин - більшість продукції швидкого харчування, чіпси, екструзійні продукти, сухарики, горішки солоні, шоколадні батончики, крекери, солодкі газовані напої тощо. Британське бюро з харчових продуктів (FSA) вперше опублікувало офіційне визначення багатогранного поняття "джанк-фуд" (англ. jank-food - "їжа-сміття"), що стало загальновживаним у всьому світі. До цієї групи, як правило, відносять продукти, що мають високу енергетичну цінність і незначну харчову цінність, підвищений вміст солі, цукру, жирів. Загальним наслідком вживання цієї продукції є як правило збільшення частки населення з надмірною вагою, серцево-судинними та іншими видами захворювань, звиканням та залежності від цих продуктів, а головне формування хибних навичок харчування на все життя. 
   Усвідомлюючи загрозу небезпеки здоров'ю підростаючому поколінню, велика кількість учбових закладів в розвинених країнах світу вже вживають заходів для скорочення постачання нездорової їжі до місць навчання молоді. На засіданні круглого столу підкреслювалося, що зусилля української споживчої спільноти повинні бути спрямовані зокрема на підтримку державної політики щодо раціонального харчування в навчальних закладах, щоб попередити тенденцію, яка захопила країни Європи та США, в яких ініціатива забезпечення дітей їжею віддається на комерційних засадах компаніям виробникам харчових продуктів. Популяризуючи дитячі продукти з високим вмістом солі та цукру, виробники тим самим провокують розвиток пандемії ожиріння. Вони не лише вводять в оману дітей щодо корисності цієї їжі, але водночас зводять нанівець усі спроби урядів та громадськості популяризувати корисне харчування. Уряди деяких країн вже почали вдаватися до певних дій, проте суттєвого результату поки що не досягнуто. Застосування міжнародних норм, адаптованих Всесвітньою Організацією Охорони Здоров'я (ВООЗ), стане важливим інструментом боротьби для урядів у всьому світі. Міжнародна спільнота не виступає проти і реклами харчових продуктів, але вона вважає, що продаж енергетичних, перенасичених жирами, цукром та сіллю продуктів для дітей є безвідповідальним, тому компанії повинні удосконалити виробництво з тим, щоб постачати на ринок якісну та безпечну продукцію. Чіткий сигнал від ВООЗ та національних урядів щодо готовності діяти в цьому напрямку лише підсилює значимість такої стратегії. 
   Учасники Круглого столу обговорили існуючі проблемні питання щодо необхідності підвищення культури споживання, запровадження широкої кампанії по інформуванню споживачів, відповідальності бізнес-структур з просування продуктів "нездорового" харчування, удосконалення законодавчої бази щодо рекламування "їжі-сміття", консолідації зусиль зі стимулювання розробки, виробництва і маркетингу "здорових" харчових продуктів, державного та громадського контролю за виробниками і торговельними організаціями з надання споживачам необхідної інформації для прийняття рішення на користь вибору "здорової" їжі. 
 З а результатами засідання ухвалено рішення про підготовку Громадського звернення до державних органів виконавчої влади, зокрема, Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства освіти і науки України, щодо привернення уваги до проблем здорового харчування населення та раціоналізації ситуації у цій сфері.

24.11.2008
annzo
2233
остання редакція 24.11.2008
23